Tuesday 21 October 2014

Svenskhet och SD

I många år har jag letat efter någon slags Svenskhet i SDs värdegrund och politik. 

Jag har verkligen försökt att med öppna sinnen analysera och förstå den svenskhet som partiet säger sig vilja värna om. Självklart har jag även följt den inofficiella svansen på sociala medier och de så kallade infiltratörerna i anti-rasistiska sidor på FB. 



Just nu kan jag inte föreställa mig något svårare än att försöka summera den påstådda svenskheten.
 
Jag vill vara tydlig med att jag inte förnekar eller förkastar någon "svenskhet" i form av anda, identitet eller värderingar. 
Däremot kan jag inte identifiera något av detta inom SD eller identifiera någon anda inom SD som kan sägas att det delas utanför partiet. 
Däremot finner jag att dom åskådningar som finns inom partiet och dess svans som historiskt bara har existerat i samhällets periferi, aldrig har tagit större plats än vad dom gör idag.

Fast inga regler utan undantag: 

Jantelagen gör sig ständigt påmind i partiets retorik för att inte tala om hos svansen. 
För visst är Jante en del av den svenska andan?!

No comments:

Post a Comment